Vychází album Entwine, na němž Iva Bittová zaplétá barevná kouzla zvuků, tónů a slov v magickém prostoru Santiniho chrámu

  • Kosmopolitní otevřenost, vnímavost a schopnost absorbovat podněty a nejrůznější vlivy – vlastnosti, které unikátní umělkyně a jedna z nejoriginálnějších osobností české hudební scény
    Iva Bittová bohatě zúročila při práci na svém nejnovějším albu. V uplynulých dnech vyšlo u bratislavského labelu Pavian Records její sólové album Entwine/Proplétám. Iva Bittová je natočila jen se svými houslemi a hlasem v akusticky mimořádném a duchovně inspirativním prostoru poutního kostela sv. Jana Nepomuckého na Zelené Hoře, postaveném geniálním architektem Janem Blažejem Santinim v první polovině 18. století.

    Po delším čase, kdy svoji kreativitu Iva Bittová zaměřovala na nejrůznější projekty, na nichž participovala s dalšími umělci a hudebníky, se nyní dostává českým a slovenským posluchačům do rukou album, na němž se opět setká s ryzím autorčiným talentem v nejčistší podobě. Hlavním atributem tohoto alba je nenapodobitelně citlivá práce s jemnými nuancemi zvuků a tónů houslí a lidského hlasu, které reagují i na unikátní atmosféru místa vzniku.

    Pět skladeb vzniklo spontánně v interakci s magickým prostorem Santiniho stavby. Dalších sedm jsou mnoha koncertními uvedeními vyzrálé kompozice, vstřebávající četné zkušenosti umělecké i lidské. Jméno albu, které Iva Bittová dedikuje s velkou úctou a respektem Václavu Havlovi, dala závěrečná píseň Entwine. Ken Hunt, anglický novinář a autor textu, se objevil jednoho dne v Lelekovicích u nás doma s přáním udělat rozhovor. Jeho entuziasmus v oblasti české hudby záhy přerostl až do lingvistické posedlosti. Při svých objevných cestách napříč češtinou si pohrává a splétá česká a anglická slova s velkou vášní i humorem,“ popisuje Iva Bittová.

    Album Entwine/Proplétám Ivy Bittové obsahuje celkem dvanáct autorských skladeb a na pultech se objevilo v uplynulých dnech. Souběžně v České republice a na Slovensku nahrávku na labelu Pavian Records vydává Dr. Horák.

    Sama Iva Bittová označuje své poslední album za jakousi reflexi či zrcadlo svého života a ke každé ze zařazených skladeb ji váže nějaký osobní příběh či vzpomínka: Sluje pochází z básnické sbírky Uspávanky brněnského autora Jana Skácela, se kterým jsme se setkávali za dob mého působení v Divadle Husa na provázku. Je poetickým obrazem hluboké zimy, sněhu a krásné paní, který evokoval chvíle klidných večerů u nás doma, kdy jsem ukládala své syny k spánku. Růže je adaptace vášnivého romského nápěvu, objeveného ve zpěvníku mé drahé sestry Idy.“

    Silný zážitek spojuje autorku s písní Devleha. Jde o text Růženy Danielové, který napsala v Osvětimi, kde jako jediná ze své rodiny přežila holocaust. Na žádost televize BBC upravila Iva Bittová píseň pro hlas a housle. Hudební dokument se natáčel přímo v koncentračním táboře, na místě, kde Romové čekali na svou smrt: „Při nahrávání jsem vsakovala tu tragickou atmosféru, která tam dodnes je citelná.“ Píseň Farewell vychází z anglického textu, který zpěvačce věnoval britský hudebník Chris Cutler. „Skladba měla dlouhý vývoj a zraje dodnes. Simultánní hra na housle a zpěv, spolu s výrazným příběhem stárnoucí ženy loučící se se životem vytváří při každém dalším provedení jinou atmosféru,“ popisuje umělkyně.

    V mimořádném prostoru Santiniho kostela na Zelené Hoře se Iva Bittová neobjevila náhodou, a ani poprvé. Nahrála zde již v roce 1997 spolu s Dorotheou Kellerovou 44 duet pro dvoje housle Bély Bartóka. I v něm se projevila citlivá práce se zvukem a podmanivé prostředí napomohlo výtečnému výsledku. Skvělé živé provedení tohoto díla zahájilo v témže roce první festival world music u nás, United Colours Of Akropolis.

    Diskografie Ivy Bittové čítá na třicet titulů. Vynikající mezinárodní ohlas loňského sólového eponymního alba u prestižního labelu ECM producenta Manfreda Eichera i nadšené reakce na její komorní koncerty v poslední době dávají tušit, že i s čerstvým zelenohorským počinem Ivy Bittové Entwine bude radost se zaplést. A opět mu podlehnou tisíce posluchačů u nás i za hranicemi…

  • Iva Bittová

    se narodila v roce 1958 v severomoravském Bruntále do hudebnické rodiny. Maminka Ludmila, učitelka v mateřské škola, byla ze Slovácka a otec Koloman Bitto se narodil na jižním Slovensku a byl to všestranně nadaný hudebník tělem i duší, hrající profesionálně v divadelním orchestru v Opavě a později v legendárním BROLNu (Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů). Starší sestra Ida je také renomovanou zpěvačkou a hlasovou pedagožkou.

    Po těžké nemoci předčasném odchodu otce se Iva rozhodla pokračovat v jeho muzikantské pouti. Již během studií na brněnské konzervatoři začala spolupracovat jako herečka a zpěvačka s legendárním avantgardním Divadlem Husa na provázku, kde získala neocenitelné mezinárodní zkušenosti.

    Uznání a popularitu jí přinesly i nemnohé, ale významné filmové role, za všechny jmenujme Eržiku v legendární Baladě pro banditu z roku 1979. Později se začala intenzivně věnovat hře na housle a zpěvu a záhy se etablovala na alternativní, jazzové a world music scéně jako jedna z nejoriginálnějších a také nejrespektovanějších umělkyň.

    Vedle skvělých sólových projektů Iva Bittová spolupracovala s plejádou špičkových hudebníků a těles, mezi jinými s Billem Frisellem, Bobbym McFerrinem, Marcem Ribotem, Georgem Mrazem, Barbarou Marií Willi, Škampovým kvartetem, Calder Quartetem či předním americkým experimentálním souborem Bang on a Can All-Stars.

    Lucie Čunderliková, SMART Communication

  • You may also like...

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.