Boskovický festival se blíží

Levné dárky, best dárky

Letos se uskuteční již čtrnáctý ročník této akce pro židovskou čtvrť v Boskovicích. Jedná se o čtyřdenní přehlídku hudby nejrůznějších žánrů, divadel, filmů, videoprojekcí, výstav, výtvarných dílen a happeningů. Vždy je dbáno na to, aby se účastníci měli možnost seznámit s Boskovicemi, jejich památkami a historií, neboť festival probíhá v celém městě – v amfiteátru letního kina, v synagoze, v zámeckém skleníku, na hradě, v městském kině, v sále Sokolovny, u náměstí a na dalších místech.

Hudba:
Největší hvězdou letošního festivalu budou Jaleo Real ze Španělska, hrající rytmy rumby, flamenca a reggae a ojedinělý projekt Mandelbrotovy Kostičky – na jehož vzniku se podílí několik pěveckých sborů, hudební těleso a Ester Kočičková. Dále pak Skyline, Monika Načeva + DJ Five + Michal Pavlíček, Gipsy.CZ, Nierika, Pressburger Klezmer Band (SK), Xavier Baumaxa, Dvořáčci, Folk3mail, Psalteria, BBP, All Tomorow’s Parties Band, Ememvoodoopöká, Bhaktar (CZ/Afganistan), Mamlambo, Vítrholc, Lenka Lichtenberg (CND), Durman/Posejpal Duo, Cristin Claas Trio (D), NUO, Pavel J.Ryba & M.T.S., Med, Ondřej Štveráček Quintet…

Divadla:
Divadlo Husa na provázku, Radio Ivo, Dekadentní divadlo Beruška, Buchty a Loutky, Radim Schwab/ Drio Fo, Divadlo v 7a1/2, Divadlo Dno, Studio Dům, HaDivadlo, studenti JAMU…

Autorská čtení:
Arnošt Goldflam, Norbert Holub, Luděk Navara, Jiří Hájíček..a další.

Filmy:
Ladislav Helge – profil režiséra, Věra Chytilová – Pátrání po Ester,
Jan Němec – Toyen, Wolker Schlöndorf – Plechový bubínek, Kryzstov Kieslowski – Dvojí život Veroniky, Aurel Klimnt – Fimfárum I., Hudba 85, zločiny komunismu, filmové školy představují, ozvěny festivalu Jeden svět…

Výstavy:
Iren Stheli – průřez dvěma dlouhodobými cykly – Pražské výlohy (1978–1996)
a Libuna (1978–2005) – fotografie, Jolana Havelková – volná fotografická tvorba

Přednáška:
Karel Ksandr – Müllerova vila

Výlet:
Předklášteří u Tišnova (Kuřim – zámek, galerie – František Matoušek),
porta coeli – gotický skvost

Cyklovýlet:
Boskovice – Rájec Jestřebí – Černá Hora
(zastávka v pivovaru) – Bořitov – Boskovice

Spirituál sound systém a jiní DJs na palouku pod hradem, výtvarné dílny, workshopy, jamsession‘s, happeningy…

Permanentka na všechny 4 dny 350 Kč v čítárně Unijazzu a v MIS Boskovice (www.boskovicko.cz), 350Kč + servisní poplatky v předprodejní síti Ticketpro (www.ticketpro.cz), na místě 450 Kč (z důvodů kapacity nezahrnuje synagogu a kino Panorama). Pro členy sdružení Unijazz 100 Kč (slevu lze uplatnit pouze v sídle Unijazzu nebo na místě). Vstupenky na jednotlivé akce k dostání na místě od 10 do 250 Kč.

www.unijazz.cz

SKYLINE

Nejrozjetější česká elektronická kapela vznikla v roce 1997 v Praze. Historicky první koncert odehráli v lednu 1998 jako předkapela Tata Bojs v klubu Delta, ten samý rok se objevili i na legendárním festivalu Jelení příkop a i když bylo tehdy členům kapely sotva dvacet let, začala je skoro okamžitě zastupovat renomovaná agentura D Smack U Promotion. Kapela byla ovlivněna především taneční scénou, která se tehdy blížila ke svému vrcholu a původní zvuk Skyline tedy vycházel hlavně z drum and bassu. Ovšem už tehdy se odlišovali tím, že nedělali jen tracky, ale plnohodnotné a silné písničky. V roce 2001 jim vyšlo první album jménem Riders in The Store (Intellygent Recordings) a ze Skyline se tak stala jedna z vůdčích kapel scény, soustředěné kolem klubu Roxy. V následujících dvou letech ale prošli personálním zemětřesením. K zakládajícím členům hoffymu_m (programming, produkce) a Radkovi B (bicí) se nově přidali zpěvačka Jitka Charvátová, známá z kapely Fiction, MC Nu.C a kytarista Majkii B. Tak se ustálila nová podoba Skyline, která se v roce 2004 uvedla albem Urbanica (U:Bahn Records). Album zachycuje pokrok kapely o další kus od taneční scény směrem k modernímu a energickému „urban popu“. Urbanica vyšla netradičně i jako příloha časopisu Ultramix a číslo s tímto CD a se Skyline na obálce se stalo vůbec nejprodávanější v historii časopisu. Urbanica znamenala pro kapelu další velký posun, singly Rhythm Hackers a Step On The Gas se chytly v playlistech progresivních rádií i televizních hitparádách.
Skyline vždycky byli a budou hlavně koncertní kapelou, mají za sebou stovky vystoupení a pověst divoké party, která by „rozjela i mrtvého“. Ostatně za svá živá vystoupení získali i několik cen – na Dance Awards 2004 a 2005 byli ocenění jako Projekt roku, v roce 2004 vyhráli i v kategorii Dance/Hip hop v prestižních ALMA Awards, kde jsou odborníky z branže oceňována právě nejlepší živá vystoupení. Skyline pravidelně hrají na většině nejdůležitějších tuzemských festivalů (Love Planet, Rock For People, Summer Of Love, Trutnov atd.), v červenci 2005 předskakovali britským Underworld a mají za sebou i zkušenosti ze zahraničí – turné po Polsku, dále koncerty v Německu, Portugalsku a také účast na prestižním holandském festivalu Eurosonic, což je prezentace nových evropských kapel, kde Skyline vystoupili po boku jmen jako Editors nebo José Gonzáles. V roce 2005 přišel do kapely nový člen a druhý MC Jacob a Skyline se začali věnovat přípravě své třetí desky. Stejně jako Urbanicu ji produkoval vyhledávaný producent Ecson Waldes, přípravy alba zabraly skoro celý rok a mastering pak proběhl v holandském studiu Wiseloord, kde v minulosti nahrávali třeba U2 nebo Michael Jackson. Třetí album Skyline se jmenuje tajemně Virginplatonicpanic, vyšlo v březnu 2006 na labelu X Production a jde jednoznačně o nejhitovější a nejdotaženější album skupiny. „Chtěli jsme udělat nabušenou a chytlavou desku, která nebude ani chvilku nudit a kde nebudou žádný písničky jen tak do počtu,” říkají Skyline, kteří jsou momentálně ve své zatím nejlepší formě, což dokazuje i to, že křest Virginplatonicpanic v pražském Paláci Akropolis byl beznadějně vyprodán. Co všechno je ještě čeká?

Další informace: www.skylineweb.cz

JALEO REAL

Skupina Jaleo Real hraje prvky rumby, flamenca, reggae, son cubano, tanga, charlestonu, bossanovy, ale vždy vyústí v prudkou hudbu ulice.
Jejich živé vystoupení je jedna opravdová fiesta, a nebo jak oni říkají kratochvíle.
Na podzim 2002 nahráli svoji první desku nazvanou „Al Pescao“ za účelem podpořit svou muziku ve všech možných koutech země. Pouze s tímto vydaným dílkem začalo dobrodružství, které je zavedlo na různá turné po Katalánsku, po severu Španělska a na dvě turné po Evropě ( Švýcarsko, Rakousko, Německo) a takto se jim nashromáždilo více než 200 koncertů.
Nyní představují svou první dlouhohrajíccí desku ve vlastní produkci, nazvannou „PICHICA“, (Ventilador-Music 2005). Skládá se z 12 písní a spousty veselé nálady.
Na této desce spolupracují bývalí členové skupiny, nynější členové La Kinky Beat a Madgit, kytarista legendární skupiny „RADIO BEMBA“
Poprvé v České republice vystoupí na festivalu Boskovice 2006.

www.unijazz.cz, www.jaleoreal.com

ATLANTIC CABLE

Pod hlavičkou Atlantic Cable najdete kanadského rodáka Tysona Cosbyho, který pražskou hudební scénu navždy poznamenal už coby člen komplexních hlukařů Squall. Jeho nová tvorba je zdánlivě tišší a přímočařejší, ale i ona v sobě skrývá fascinující vize. Protože co může fascinovat víc než hvězdné nebe nad námi a mravní zákon v nás – a taky věda, evoluce a láska. O tom všem – v nečekaných kombinacích, jako je třeba lovestory manželů Curieových Radioactivity – se zpívá na debutu Atlantic Cable Darwin Avenue (Starcastic), plném dřevních poloakustických songů. Tradice starého blues, otřískané country a tiráckých příběhů se na desce mísí s eklekticismem 21. století. A naživo bývá Atlantic Cable ještě dobrodružnější, protože Tyson je doma v průzračných písničkách, záludných experimentech i v rozvazbeném kraválu. Nikdy nevíte, co přijde dál.

www.atlantic-cable.org

MANDELBROTOVY KOSTIČKY

Senzací boskovického festivalu bude mj. premiérové vystoupení bezkonkurenčně největšího tuzemského hudebního tělesa, jaké lze na akcích podobného typu obdivovat: Cca osmdesátičlenný pěvecký sbor Mandelbrotovy kostičky(1), sdružení sice vzdáleně, ale přesto v úctě navazující na fenomén kdysi kultovního souboru Kuličky.
Duchovním a produkčním tátou Mandelbrotových kostiček je cestovatel vizionář se záhadným jménem Šimi, operující zejména ve společnosti a v Peru (zde také údajně došlo k prvnímu iniciačnímu vnuknutí).

Mandelbrotovy kostičky tvoří obří smíšený pěvecký a současně i tanečně-recitační sbor, složený jak z nadšených jednotlivců, tak ze členů menších, již etablovaných uskupení (Chrámový sbor Svatého Ducha, Mikrochor, Brécy) pod vedením sbormistra Lukáše Prchala (*1980).
Pěvecké party doprovází ekvilibristické syntenzátorové linie, ale i živý komorní rockový orchestr pregnantních sólistů, kteří jsou brilantní hrou vždy připraveni zvítězit nad hrubou silou vokální masy. Koordinátorem jejich ambic je hudební skladatel a dirigent Petr Wajsar (*1978)(2).
A konečně, koordinátorkou Petra Wajsara i Lukáše Prchala, libretistkou, hlavní recitátorkou, choreografkou, moderátorkou a ředitelkou(3) jednotlivých vystoupení je Ester Kočičková (*1968), polyester tuzemské umělecké scény.

Mandelbrotovy kostičky se veřejnosti představí bezmála hodinovým pásmem „Mandelbrotovy kostičky“; multikulturním dílem, které je možno charakterizovat jako přeponu nad nejlepšími hudebně-dramatickými styly, směry a záměry s počátkem v prehistorii lidstva a nejasným koncem kdesi v daleké budoucnosti.

    Motto:
  • Na haldě kostičky

  • jako svět celičký
  • Co jedna barvička
  • to pěkná písnička…

(1) Bendoit Mandelbrot (*1924) – reálná obdoba Járy Cimrmana, zasáhl téměř
do všech vědních oborů, zakladatel tzv.fraktální geometrie
(2) pro věrnou představu o autorově tvorbě klikněte na: www.wajsar.com
(3) viz doslovný význam slova

TIMUDEJ

Černošická kapela míchající ve své tvorbě funky, taneční hudbu, reggae, rock, elektroniku, folk, blues, pop a mnoho dalších vlivů. Souborně tento styl nazývá POPCORE

http://www.timudej.cz/

EMEMVOODOOPŐKÁ

Čtyři kluci z vesnice, kteří už skoro deset let neberou ohledy vůbec na nic. Roky zevlování na okraji periferie, lokální fotbalová liga, škodovky zralé do šrotu – syrově a upřímně, hlavou napřed. Noise-indie-post-elektro-cokoliv s požehnáním Girls Against Boys, Enon, The Fall, Yo La Tengo a Johnyho Cashe. A nebo jinak: souboj Sonic Youth a Kraftwek na život a na smrt. Mateřská loď nese obávané jméno Silver Rocket.

http://www.krasnej.net

NUO

Nuselský umělecký orchestr.
Skupina muzikantů, kteří hrají hudbu naplno a bez předsudků. První vystoupení souboru se odehrálo roku 2002, kdy spřátelení hudebníci doprovázeli Jakuba Zítka na jeho absolventském koncertu konzervatoře (studoval skladbu a klavír u Karla Růžičky). Koncert se konal v již neexistujícím Jazz Clubu Železná 10. 6. 2002 a pro obstojný úspěch u mírně šokovaných příbuzných hlavního protagonisty se muzikanti shodli na tom, že by bylo škoda v tomto nevýnosném počínání nepokračovat.
Muzikanti jsou z okruhu skupin Muff, Vertigo, Zuzana Dumková Band, V.R.M., Tchokola, Organic apod.

  • Jakub Zítko – fender piano
  • Marcel Bárta – saxofon
  • Pavel Hrubý – saxofon, basklarinet
  • Jan Jirucha – trombon
  • Oskar Török – trumpeta
  • Jiří Šimek – kytara
  • Jakub Vejnar – baskytara
  • Miloš Dvořáček – bicí
  • Ivan Acher – sounds&ruchs

http://www.nuo.cz

PAVEL J. RYBA & M.T.S.

Muzikant s tímto, pravda, velmi muzikantským jménem se narodil L.P 1961 v Kutné Hoře. Teprve v sedmnácti letech vstoupil do LŠU a poprvé hrál na hudební nástroj – kontrabas. Zlákala ho však basová kytara, navíc tu první zdědil po starším bratrovi. Všechny ostatní nástroje, na které pak hrál, si sám vyrobil. V letech 1981-82 spolu zakládá v Kutné Hoře spolu se Stanislavem Divišem kapelu „Krásné nové stroje“, s nimiž až do soucasně doby příležitostné vystupuje.
Jeho styl hraní ovlivnili hlavně dva hudebníci – jeden Český – famózní baskytarista Vladimír Guma Kulhánek, k němuž docházel i na hodiny, a druhý světový – Jaco Pastorius, zakladatel moderní hry na bezpražcovou basu. V roce 1984 dostal P. Ryba první nabídku do tenkrát nejznámější jazzrockový skupiny – Jazz Q Martina Kratochvíla. Po jejím rozpadu měl angažmá v Jazz Fragmentu s Janou Hruškovou, v Combu FH, ve skupině Marsyas, hrál s Petrem Novákem, s Mirkou Křivánkovou v Urfaustovi, se skupinou Dobrý večer Kvintet, s Hanou Zagorovou, Pavlem Bobkem v triu s Janou Koubkovou a Zd. S. Dvořákem.
Od roku 1991 má svou vlastní skupinu Mind The Step s P. Maláskem, P. Venkrbcem, Z. Blazkem, J. Hlavou a T. Brozkem, s nímž natočil CD a podnikl turné po Evropě.
V současné době Pavel J. Ryba & M.TS. – Art Ensemble prezentuje styl, ve kterém se pojí jazz, rock, klasická i populární hudba. Hraje variabilně (sólo, duo, trio, kvartet, kvintet až Symfonický orchestr. Specializace na bezpražcovou basu, charakteristický zvuk, nenapodobitelný styl, perfektní technika, velká energie a radost z hraní je to, co přináší posluchačům fantastický zážitek.
http://www.pjryba.com

BIG BAND TRUMPETS

Orchestr Big Band Trumpets vznikl počátkem roku 1994 a jeho zakládající členové, manager Karel Polách a kapelník Jiří Volf, měli za vzor orchestr Billa Chase. Jelikož činnost orchestru B. Chase tragicky ukončilo letecké neštěstí, je orchestr The Big Band Trumpets pravděpodobně jediným orchestrem na světě, který stabilně vystupuje ve složení trumpetová a rytmická sekce doplněná ženským vokálem. Žánrově se BBT řadí mezi bigbandy pro svou inklinaci k velkokapelovému swingu.

  • Marta Marinová – zpěv
  • Zbyněk Bartoš (aranžér) – trumpeta
  • Karel Polách (manager) – trumpeta
  • Jiří Volf (kapelník] – trumpeta
  • Marek Huber – trumpeta
  • Radek Stamenov – trumpeta
  • Martin Krč – piano
  • Jan Greifoner – kontrabas
  • Vratislav Plachetka – bicí

MED

Hudba tria Med je pro svou stylovou neukotvenost jen stěží definovatelná jediným přívlastkem.
S hudebními projevy, jež se dají pojmenovat termínem jazz, ji spojuje idea maximální komunikace mezi jednotlivými hráči, která bývá ve své extrémní podobě označována jako improvizace.
Rytmické, melodické, harmonické a formální podloží k tomuto dialogu je utvářeno vlivy veškerých hudebních projevů, jimž jsou naše smysly každodenně vystavovány.
Žánrově se tak hudební myšlenka jedné skladby upíná k tradici populární hudby 20. století, aby byla vzápětí rozložena klasicistním prozpěvováním umlčitelným jedině nekompromisním newyorským groovem.
Možnosti jsou nekonečné; nezbývá než se jim otevřít a nechat se jimi oplodnit.

http://www.medgroove.com/

ONDŘEJ ŠTVERÁČEK QUINTET

Líder svého Quintetu a Quartetu.
Student 6.ročníku saxofonu na Konzervatoři J. Ježka v Praze. Začal hrát na saxofon v 15 letech ve Studentském Bigbandu v Litvínově. Ovlivněn zjména hudbou a improvizací Johna Coltranea, Jerry Bergonziho, Michaela Breckera and Uwe Platha. Hrál ve Studenstkém Bigbandu v Litvinově 6 let, poté se přestěhoval do Prahy, kde započal studia na Konzervatoři J.Ježka.
Příležitostně hrál s Davidem Dorůžkou, Jaromírem Honzákem, Najponkem, Pavlem Bady Zbořilem, Jiřím Slavíčkem, Ondrejem Krajňákem, Milošem Šrámkem, Uwe Plathem, Ryan Carnieux, Pablo Heldem, Karlem Růžičkou, Petrem Zelenkou,. Člen Dortmund-Rostov International Bigbandu.

    Členové Quintetu jsou:

  • Oskar Török – trumpeta
  • Jiří Nedoma – piano
  • Tomáš Baroš – kontrabas
  • Radek Němejc/Martin Šulc – bicí

MONIKA NAČEVA +DJ FIVE + MICHAL PAVLÍČEK

Monika Načeva
Zpěvačka a herečka (A-studio, Ha-divadlo, Sklep). Hudbou se prakticky začala zabývat od roku 1992 ve skupině Něžná žláza. V roce 1994 natočila své první album s výraznými texty Jáchyma Topola. Zároveň vznikla kapela Načeva, která s proměnami živě vystupovala do roku 1997.

http://www.nejnejnej.cz

XAVIER BAUMAXA

http://www.xavi.litvinoff.cz/

ALL TOMORROW’S PARTIES BAND

http://www.atpband.wz.cz

BBP

Podzemní orchestr plastického zvuku
Kořeny tohoto podivného souboru sahají až do roku 1982. Za téměř 24 let
existence prošlo touto kapelou už kolem čtyřiceti členů. Srovnatelný počet
známých i neznámých hostů a hudebníků s ní spolupracoval na různých projektech.
Původně tří až pětičlenný undergroundo-punkový soubor se během let rozrostl na
dnes až čtrnáctičlenný podzemní orchestr. Hudebně BBP navazují na 70-sátá léta
čs. undergroundu jako jsou PPU, DG 307, U.H. či EXTEMPORE a MCH BAND, ale i na dnešní tváři souboru je stále patrný původní vliv punku. V uších a srdcích BBP
zní The RESIDENTS, Tom WAITS, Frank ZAPPA, PRIMUS či DEAD KENNEDYS.

Současná sestava – BBP 2006: Otto Kunnert – zpěv, řev, basa a cokoli, Hux M. Jiřičný – el. kytara, Z.A. Hrtan – basa, xylofon, kytara, zpěv, Pete Best Vosa – bicí,
Lady Boston – klávesy, Benny Good Man – klarinet, tenor saxofon, Viola Z –
viola, Kat K – flétna, Oli ver Hardyová – hoboj, Havran Pájka – basa, Thomas
Hrad – tuba, Egon L. CH. – djembe, Mag Da – flétna, Lucky Bodie – klávesy, … a
hosté

Orchestr BBP vydává pod hlavičkou undergroundového labelu RAT (CD „Valtolman“ ve spolupráci s Guerilla Records). Za dobu existence bylo vydáno celkem osm
oficiálních i neoficiálních hudebních nosičů tohoto vskutku zvláštního hudebního souboru. Ukázky ze všech jsou na právě vydaném 2CD „NEOSRAT“ (Neoficiální Sampler RAT), kde je možné slyšet i další kapely nakladatelství RAT, z nichž některé se ocitají na hudebním nosiči vůbec poprvé. Jsou zde i rarity a nevydané věci a to jak od BBP, tak i od sesterských souborů NEW KIDS UNDERGROUND, Die TOTAL TROTTEL, PILS BOX, BEJŠOVKA, AMOK, SVÍTÍCÍ ŽENA MARIE CURIE, The COCOTS, ZUŘIVÝ REPORTÉR a jako třešnička na podivném dortu je přítomna i hrst poezie pana Antonína je Mrtva v působivě dramatickém podání mistra Davida Vávry. Skutečné lahůdky pro skutečné labužníky!!!

www.bbp.cz

GIPSY.CZ

Svou profesionální dráhu začal již v brzkých třinácti letech, kdy jako freestyle Mc začal rapovat v pražských lokálních underground klubech. Převratné však bylo spojení s Djem Smogem (ex-Chaozz) v letech 1996-1998, kdy spolu zrealizovali projekt „SYNDROM SNOPP.“ V roce 1998 už tu byl s prvním albem, kde po boku Smoga rapoval v češtině a stal se brzy něčím velmi diskutovaným na tenkrát malé české hip-hopové scéně. Ve stejné době už předskakuje spolu se Syndromem takovým jménům jako jsou Pharcyde nebo Delinquent Habits (USA). Když se psal rok 1999, zdálo se, že se Syndromem je konec. Náhle však vychází album „Syndrom Separace“ a je jasné, že Syndrom bude pokračovat dál. Už v těchto dobách vznikají recovery anglických textů, které Gipsy sepsal ve svých třinácti letech a je jasné, že Gipsy směřuje k anglické solo desce. Když odehrál Gipsy dost koncertů, české scéna věděla, že se brzy Syndrom Snopp stane podstatným prvkem již velké české scény. Za dva roky je tu další album s názvem „Syndrom Snopp 3.0“ a je natočeno několik anglickým demo snímků, které se později mají stát hlavními hity solové anglické desky. Syndrom Snopp v letech 2002-2004 předskakoval takovým jménům, jako jsou GhostFace Killah (Wu-Tang family, USA) nebo Rah The Rugged Man (USA). Už na koncertech Gipsy dává anglické songy a bzry vychází jeho anglické solové album s názvem „Ya Favorite Cd-Rom.“ S tímto albem proráží Gipsy už i mimo hip-hopovou scénu a i v zahraničí. Na jednom podiu se objevil vedle Bobana Markoviče, se kterým vznikly pozitivní hudební konexe. S ním odcestoval letos do Berlína a Drážďan, kde potvrdil, že to, co umí v Česku, předvede kdekoliv jinde. Zde už vystupuje se svojí romskou kapelou a ve složení Gipsy + Vojta Lavička + Patrick Banga (Gipsyho dvojče) a dobývá tuzemské festivaly jako jsou Colours of Ostrava, Trutnov atd. Za zmínku také stojí velmi úspěšné turné po boku ženského tria ALIF. Vypsat všechno o Gipsym by možná bylo na celou knihu, ale to podstatné (nikoliv však to zásadní) už zde je napsáno.

http://www.gipsy.cz

NIERIKA

Svoje elektroakustické kořeny zapustila NIERIKA v roce 2001 po návratu zakládajících členů z výletu do Anglie, odkud si přivezli to správné „zahradnické náčiní“. NIERIKA pluje na elektro. kytarovo popové vlně ve svém centru se stále osobitějím ženským vokálem. Na živo je známá svým předskakování např.Tata Bojs, EOST či Khoibě. Debutové ambientně/alternativní album NIERIKY vyšlo u kopřivnického labelu Piper Records na sklonku roku 2003 pod názvem „Hydroponicum“ v produkci Dušana Neuwertha (Tata Bojs, EOST, Kryštof atd….). Letos v dubnu vyšlo NIERICE druhé, více kytarové a opět výtečné album „Poison on Your Spoon“ / Piper Records / také v produkci D. Neuwertha, které od svého vydání sklízí více než pozitivní recenze a které NIERIKA již stihla koncertně bohatě představit, napříč Českou republikou, na společném jarním turné se spřízněnými Swordfishtrombones.

Web: www.nierika.cz

Diskografie:
Hydroponicum / Piper Records, 2003 / *
Poison on your Spoon / Piper Records, 2006 /

PRESSBURGER KLEZMER BAND (SK)

Pressburger Klezmer Band je přední zástupce žánru etno / world music a současně první klezmerová kapela na Slovensku…

http://www.klezmer.sk

LENKA LICHTENBERG (CND)

LENKA LICHTENBERG – new jewish music Lenka Lichtenberg, rozená Hartlová, zpívala v 60 letech jako dítě v divadle Semafor s Jiřím Suchým a nahrála s ním např. písně Na obloze letej mráčky, Na louce zpívaj drozdi a My jsme jen zpěváci toulaví. Po vystudování pražské konzervatoře žila nejdříve v Dánsku a potom v Kanadě, kde studovala hudební vědu a ethnomusikologii. V Kanadě také rozvíjí svou hudební kariéru. Již deset let se věnuje především židovské hudbě, kterou studuje, zpívá a také komponuje. V posledních letech se zúčastnila řady festivalů židovské hudby, obzvláště v New Yorku a Torontu, a pravidelně účinkuje na koncertech v Kanadě, zejména v synagogách a v různých kulturních pořadech. Její první CD Deep Inside letos následuje nová nahrávka jejích původních skaldeb Open The Gate. Poslední dva roky se Lenka Lichtenberg věnuje také kantorským zpěvům (např. Kol Nidre), a to zejména při velkých oslavách Rosh Hashana a Yom Kippur.
Kromě koncertního působení, učí Lenka Lichtenberg hudbu na universitě Ryerson v Torontu. Koncertní program Lenky Lichtenberg zahrnuje její vlastní skladby na židovská témata a lidové i moderní jidiš písně a hebrejsou liturgii. Při zpěvu se Lenka Lichtenberg sama doprovází na kytaru či klavír, zpívá se čtyřčlennou skupinou nebo se k ní přidává známý kanadský kytarista/klavírista Brian Katz, se kterým koncertovala např. v Praze v Jeruzalémské synagoze v roce 2003.

http://www.lenkalichtenberg.com

LAUTSTARK 4

Tato kapela vzešla z prostředí Anrheimerské konzervatoře. Tento konkretní projekt byl vypracován během stipendijního pobytu v Itálii a v Holandsku.

Z kytarového komba se řinou zvuky různých zabarvení. Bubeník zkouší zvukovou kvalitu všech míst jeho nástroje. Tento zmatek je zpracováván krátkými výstřely z tenor saxofonu a během toho nad tím vším čistý neartikulovaný hlas vypráví příběhy beze slov. Toto dítě se jmenuje “Lautstark4”, což v překladu znamená “hlasitá čtyřka”. Slovo hlasitost zde ovšem neoznačuje pouze fyzikální veličinu, nýbrž vyjadřuje určitou slyšitelnost výjimečné hudby vznikající z masy jazzového mainstreemu.
Lautstark4 vznikl původně jako trio „Couer du Pierre“ v obsazení Lutz Streun – tenorsaxofon, Matthias Kurth – e-kytara a Nico Stallman – bicí. Společně oběvili tito mladí muzikanti náklonnost k improvizované hudbě. Nejdříve se na mnoho dnů uzavřeli ve zkušebně, až se najednou ocitli s divadelní produkcí na festivalu „Fête de la Musique 2005“ v Paříži.
Současně vystupuje zpěvák Jan F. Kurth (Matthiasův bratr) s česko-německou formací „Czermazz“na festivalu „Fête de la Musique 2005“ v Londýně. Tuto skupinu mělo publikum možnost slyšet i na festivalu Boskovice 2005. Tento příklad spojené Evropy se uzavře, když při studijním pobytu v Itálii vznikne idea spolupráce Jana s Lutzem, Matthiasem a Nicem, kteří v tu dobu zrovna studovali v Holandsku.
Tak vznikly skladby pojednávající o nesrozumitelných pokynech v nouzových situacích a o lehce změněném povědomí. Během koncertu narušují tok kompaktního zvuku triové pasáže, dua a sóla. Do prokomponovaných úseků hudby jsou vkládány aleatorické prvky a improvizační pasáže z nichž vznikají spontánní nové motivy a struktury.

  • Jan F. Kurth – voc, comp,
  • Lutz Streun – tenorsaxofon,
  • Matthias Kurth – e-kytara
  • Nico Stallmann – bicí

KUMBALU

Hudba Kumbalu není stylově jednoznačně zařaditelná, ať už z důvodu netradičního složení nástrojů (bicí, perkuse, basa, kytary, housle, dido a ságo), tak i díky odlišné hudební orientaci jednotlivých členů kapely. Rámcově by se dalo mluvit o pseudo instrumentálním jazzrock etnu, po kumbálsky jungle betnu.

http://www.kumbalu.com

BHAKTAR

Česko-afgánská skupina navazující na tisíciletou tradici súfijské hudby. Zabývá se Qawali, Amani, Geda a jinými styly.

http://www.shivanam.cz/

VÍTRHOLC

Sdružení Vítrholc od začátku své existence klade důraz na živou prezentaci své poezie. Netradiční spojení hudby, mluveného slova a výtvarného projevu se také dá označit termínem performace, v tomto případě elektronická.

http://www.vitrholc.cz/

ALAF ALAF

Alternativní projekt vycházející ze souzvuku dvou baskytar, akustické kytary a elektronického podkladu – experimentální střetnutí písničkářských, až téměř folkových kořenů s psychedelickými vrstvami zvuku. V současnosti kapela využívá rytmických a zvukových samplovaných smyček se zkreslenými hlasy zejména ptáků. Kontrastně pak působí jemně vykreslená melodická linka a nezřídka i písňová forma skladeb.Nezřídka je součásti koncertního představení velkoplošná diaprojekce, která je tvořena autorskými díly pardubického fotografa Martina Poláka.

http://www.naokraji.cz/index.php?alaf=1

FOLK3MAIL

Projekt bubeníka a kytaristy ONDŘEJE PEČENKY je studiem zhmotnělá představa indie/lo-fi folkové kapely. od 27.1.2005 fungoval společně s živou kapelou a na jaře 2006 to vypadá na oživení leklého sólokapra.
Folk3mail zatím vydal desku ZRNO, kterou natočil ve studiu ONDŘEJE JEŽKA (JÁMOR) na přelomu 2003/2004 a do světa ji poslalo vydavatelství jediného člověka, Vladimíra Schwarze, kopřivnický label PIPER RECORDS (nierika, lu, miou-miou).
Vděk patří i kultovnímu RADIU 1 PRAHA – převzalo nad údajně ojedinělým zjevem F3M mateřský dohled, zajistilo významnou část mediální prezentace a i nadále projekt medializuje.
Na jaře 2005 skočil Folk3mail rovnýma nohama do supportování Anetě Langerové. Spojení písničkářské klubovky s první superstar leckomu v okolí zamotalo hlavu. Rozhodně víc okolí než kapele samotné.
F3M se objevil třeba v televizním Paskvilu, v létě 2005 zahrál mimojiné na Trutnově, Colours Of Ostrava nebo Meziplotech. Koncertní sestavu tvořili vedle OP taky FELIX na baskytaru, FRANTIŠEK ŠTÁFEK na tahací harmoniku a klávesy a MAREK KLASNA na bicí.
V současné době OP připravuje druhé studiové album v produkci zkušeného Dušana Neuwertha(TataBojs, Umakart, EOST, Nierika, Here, Kryštof) a chystá se podruhé pod ochranu Piper records.
JARO 2006 – kapelu opouští FELIX (francie) a MAREK KLASNA (roe-deer,eost)

info…

PSALTERIA

Skupina Psalteria je kvartet čtyř muzikantek z České republiky, které svým zcela originálním způsobem interpretují hudbu z období středověku, nebo v novém programu world music „Balábile“ – písně z celé Evropy.

    Složení skupiny:

  • Kateřina Augustinová – zpěv, cistra, gittara latina, zobcové flétny, šalmaje, altová pětistrunná fidula, perkuse.
  • Eva Žídková – zpěv, bubny, perkuse.
  • Karla Mateásko – zpěv, flétny zobcové i příčné, šalmaje, chalumeaux, perkuse.
  • Iva Šářecová – zpěv, cistra, gittara latina, perkuse.

http://www.psalteria.cz

CRISTN CLAAS TRIO

Cristin Claas je opravdový oběv v oblasti jazzových songů.
Cristin Claas nezpívá – ona vypráví! A když, tak činí, nechává proniknout každé slovo a každé sebemenší gesto všemi smysly do všech částí těla. Její hudba se třpytí všemi barvami, protože i nástroje jsou mnohem více než jen doprovod.
K tomu se přidá vynikající performance nesená strhujícím komediálním talentem. Toto vše dohromady přináší velmi nezvyklou směs, která doslova okouzluje všechny smysly.
Její druhé album „favour“ které bude představeno na Jazzovéem pódiu v Boskovicích vyšlo v renomovaném vydavatelství Acoustic Music Records.

  • uslyšíte
  • uvidíte
  • ucítíte
  • Cristin Claas – voc
  • Cristoph Reuter – Piano, Fender Rhodes
  • Stephan Bormann – Kytary

http://www.cristinclaas.de/news.shtml

ALEA JAZZ GROUP (D/CZ)

Vznikla počátkem roku 2005 a má za sebou již mnoho koncertů jak v jazzclubech, tak při různých společenských akcích. Dostala mimo jiné angažmá v pražském jazzclubu Akord. V repertoáru naleznete, vedle původních skladeb či skladeb současných světových jazzmanů (Karrin Allyson, Esbjorn Svensson), mnoho jazzových standardů, které jsou však zpracovány velmi originálním a moderním stylem. Jedná se o projekt propojující, mimo jiné, 30 letou jazzovou zkušenost Jana Nohy a mladistvou energii a progresivitu Ivany Zágnerové, která se se svým skvělým a výrazným zpěvem hned v počátku svého jazzového vývoje může řadit mezi nejvýraznější české pěvecké talenty současnosti.

    Band hraje ve složení:

  • Ivana Zágnerová – Zpěv
  • Jan Noha – Bicí
  • Dušan Hanzlík – Kontrabas
  • Marek Novotný – Piano, Hammond

http://www.aleajazzgroup.com

MILOŠ A MILOŠ DVOŘÁČKOVI

……když je otec jedním z nejrespektovanějších folkových kytaristů a syn bubeníkem s výbornou reputací jejich společné vystoupení slibuje velký hudební zážitek. Starší z Dvořáčků, hrající momentálně s Wabi Daňkem, na sebe jen občas prozradí, že je výtečným a osobitým písničkářem, který si v okamžiku podmaní hospodu i sál. Dvořáček junior je známý z Čikori Ivy Bittové a Druhé trávy R. Křesťana a také již významnou spoluprácí s Vladimírem Václavkem. A společně, kromě toho, že jsou strhující šoumeni, hrají veselé i smutné písničky z větší části vlastní nebo upravené k nepoznání, lidovky i bigbít, ale všechny s citlivým osobitým aranžmá.Texty jsou původní lidové nebo od známých básníků a textařů.

UŽ JSME DOMA + MIKROCHOR

Už jsme doma
Hudba UJD je již od jejich počátků punkově přímočará, přitom však velmi rafinovaně propracovaná po kompoziční i textové stránce, využívající plné šíře dynamické škály nástrojů. Živá vystoupení navíc oplývají nespoutanou energií.
Nejen díky úspěchům na domácí scéně pronikli UJD po roce 1989 do evropských klubů a vzápětí i na severoamerický kontinent. V USA a Kanadě odehráli již stovky koncertů, díky nimž jsou tam dnes rozhodně nejznámější českou kapelou. V říjnu 2003 koncertní turné po Japonsku.
Reprezentovali Českou republiku na řadě prestižních zahraničních festivalů Fanoušky mají díky prodeji svých desek v nezávislých distribučních sítích prakticky po celém světě. Účastí na festivalu South By SouthWest v Austinu (Texas) si vysloužili také pozornost prestižních hudebních periodik, jakými jsou Option nebo Rolling Stone.
Jsou pověstni maximálním nasazením, hudebním drajvem i originální tvorbou. V říjnu 2005 Už jsme doma oslavili 20 let koncertem v pražské Arše, chystá se nové CD a DVD.

Mikrochor
Smíšený pěvecký sbor Mikrochor byl založen v roce 1954 Čestmírem Staškem. Řadu let byl součástí Pražského dětského sboru, jako jeho oddělení pro mládež, tedy sbor odchovanců dětských sborů Československého rozhlasu a Pražského dětského sboru (dále jen PDS). V roce 2004 byl ustaven Mikrochor jako samostatné občanské sdružení. Mikrochor je členem Unie českých pěveckých sborů. Sbor od svého založení vedl sbormistr Čestmír Stašek. V roce 2002 se druhým sbormistrem stává jeden z tehdejších členů sboru, Lukáš Prchal, který od roku 2003 nastupuje jako nový sbormistr Mikrochoru. Smíšený pěvecký sbor Mikrochor v současné době tvoří asi 25 zpěváků. Mikrochor pořádá pravidelně vlastní koncerty a soustředění, účastní se sborových festivalů a podniká koncertní zájezdy do zahraničí. Sbor se věnuje také neziskovým akcím.

www.nejnejnej.cz
www.mikrochor.cz

THEMROC3

Dost zdvořilostním frázím!
Tři slušně vychovaní mladí muži vedou den za dnem skromný nenápadný život jazzových hudebníků, dokud se náhle nespřáhnou, aby tento klid a pořádek nechali navždy zasebou. Nespoutanou hrubou silou berou svůj osud do vlastních rukou a dějají si s jazzem co se jim zlíbí, neboť Jazz je už příliž starý a slabý aby se mohl bránit. Prchavé uspokojení jejich hudebních pudů je to co je svádí k muzicírování a oni se nebojí činit tak nestydatě i na veřejnosti. Archaickými tóny jejichž naléhavost je nutně odvozena z toho nejnepotřebnějšího se brodí marastem historie jazzu. Stále přitom doufají, že ho mohou změnit v úrodnou půdu.
THEMROC 3 říká jasně, že je občas nutno vyletět z kůže aby bylo možno dále růst.

Benjamin Weidekamp – altsaxofon,klarinet,
Richard Koch – trumpeta
Michael Griener – bicí

http://www.themroc3.de

MAMLAMBO

Mamlambo je volné hudebně-taneční uskupení složené z hráčů na percuse a tanečnic. Specializuje na American New Tribal, což je taneční styl inspirovaný folklórem a technikami blízkého východu.
(Určitá ethno verze „orientálního“ belly dance, hudební i taneční fúze různých stylů, i trochu trance…). Na jejich vystoupení jsou k vidění (a slyšení) originální darbuky, šamanské bubny, didgeridoo, zills…, dále pak tanec se závoji, šavlí a ohněm…

DURMAN/POSEJPAL DUO

Jiří Durman – altsaxofon, sopránsaxofon, basklarinet, klarinet, percussion
Miroslav Posejpal – violoncello, preparované piano, percussion

Jiří Durman s Miroslavem Posejpalem spojili své síly před více než třicetii lety. Z jazzu, respektive freejazzu, který byl počátečním východiskem dua, si do další práce přinesli metodu improvizace jako univerzální nástroj propojení nejrůznějších vlivů, které přicházely v dalším průběhu práce. Ať už to byly ohlasy evropské artificiální hudby nebo hudby dvacátého století, stejně jako názvuky etnické hudby, folklórní vlivy různé provenience, zvukové experimenty v akustické i elektrické rovině, vždy byly prostřednictvím improvizace organicky zapojeny do hudebního jazyka.
V osmdesátých letech se snažili dále rozšiřovat výrazové možnosti dua prostřednictvím multiinstrumentalistické praxe, používali velmi širokou paletu dechových a strunných nástrojů, klavír a perkusivní nástruje. V devadesátých letech se věnovali především komorní podobě improvizované hudby, využívající přetavené zkušenosti z dlouholeté spolupráce na různorodých podobách hudebního vyjádření.
V průběhu své práce účinkovali na mnohých jazzových i nejazzových festivalech (PJD, Bratislavské džezové dny, Leipziger Jazztage, Trutnov,Valašký špalíček, MJF Praha atd.).
V roce 1985 vydala britská firma Leo Records album dua s perkusistou M. Kodymem HIDDEN VOICES. V roce 1994 natočili hudbu Jiřího Durmana k filmu Martina Řezníčka SARAJEVO 1994. V roce 2003 zpracovali záznamy koncertů a nahrávacích seancí z let 1978 – 1988 do jedenáctidílné edice FORGOTTEN MEMORIES.
V současné době přicházejí s konceptem, který zahrnuje obě polohy improvizované tvorby, extenzívní velkou formu využívající multiinstrumentalismus, zvukový přístup a orientaci na „příběh“ a na druhé straně intenzívní ponor do společné interakce dvou nástrojů.

INTERNET LINKS:
http://www.freemusic.cz/clanek.php?id=1870
http://www.hisvoice.cz/archiv/text1-03c.htm

http://www.hisvoice.cz/archiv/sampler.htm viz Durman / Posejpal Duo

You may also like...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.