Primátor převzal 4 600 hlasů pro pestrou a hustou síť obchodů v Brně

Levné dárky, best dárky
  • NESEHNUTÍ předalo 20. ledna ráno primátorovi města Brna petici, která apeluje na radu města, aby se zabývala problémem expanze nákupních center a zánikem malých obchodů. Petice požaduje na radě přijetí jasných pravidel pro umisťování nových nákupních center, stanovení konkrétních míst, kde nákupní centra stavět a kde nikoliv, a požadavek na pečlivé projednávání záměrů výstavby nákupních center s kolem žijícími obyvateli. Petici podepsalo více než 4600 osob.

    Kampaň Brno v akci, jejíž součástí je právě tato petice, podporují například sociologové Hana Librová a Jan Keller, ekonomka Naďa Johanisová, umělci Vít Klusák a Filip Remunda, Jiří Kniha a Vladimír Morávek či vodohospodář Václav Čermák.

    Sběr podpisů zahájilo NESEHNUTÍ v dubnu loňského roku v ulicích města Brna, na kulturních akcích. „Kampaň oslovuje veřejnost napříč veřejností – mladší i starší ročníky, podnikatele i nezaměstnané, ženy i muže, obyvatele Brna i okolních obcí a měst. Vyvozujeme z toho, že problémy, které jsou s růstem nákupních center spojeny, jsou citlivě vnímány veřejností,“ upřesňuje sběr podpisů koordinátorka kampaně Brno v akci Hana Chalupská.

    V Brně zmizelo za posledních pět let 500 malých obchodů a tento trend neustále pokračuje, aktuálně je na Masarykové ulici v několika výlohách vylepen BANKROT. „Petici podpořila řada bývalých majitelů a majitelek malých obchodů, kteří nám detailně popisovali příčiny, které je donutily svoje obchůdky zavřít, řada lidí nám vyjmenovávala, kde všude si v centru města vybavují zaniklé bufety, samoobsluhy, zkrátka obchody se zbožím denní spotřeby,“ přibližuje signatáře a signatářky petice Lukáš Lyer z NESEHNUTÍ.

    Petice se do rukou radních města dostává v době, kdy město Brno projednává koncept územního plánu Brna. NESEHNUTÍ vypracovalo návrh, jak pravidla pro umisťování nákupních center v Brně zapracovat do územního plánu tak, aby se více podpořili malí a střední obchodníci. „Naším cílem je nastavit podmínky pro obchody ve všech městských částech Brna rovnoměrně. Brňané a Brňanky mají mít zboží denní spotřeby v docházkové vzdálenosti. Je třeba chránit kvalitní zemědělskou půdu kolem Brna před záborem pro nákupní centra. O dopravních problémech, které jsou jak se zásobováním, tak s osobní dopravou nakupujících spojeny, asi není třeba hovořit, ty jsou pro obyvatele Brna každodenní realitou,“ doplňuje autor návrhu pravidel pro územní plán Jiří Koželouh z NESEHNUTÍ.

    Hana Chalupská

    Foto: Josef Jelínek

    Průzkum maloobchodní sítě na území města Brna 2009 (zadáno Magistrátem města Brna)

    Návrh pravidel pro rozvoj maloobchodu na území města Brna (NESEHNUTÍ)

    Místo vědy a výzkumu nákupní centra? Tisková zpráva NESEHNUTÍ (15.11.2010)

  • You may also like...

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.