Nesehnutí brání malé obchody pomocí územního plánu Brna

Levné dárky, best dárky
  • NESEHNUTÍ usiluje v rámci kampaně Brno v akci o pestrou a hustou síť obchodů ve městě. Cílem kampaně je nastavení férových pravidel pro rozvoj všech formátů maloobchodu ve městě. Klíčovým nástrojem pro podporu pestré a husté sítě obchodů je podle NESEHNUTÍ územní plán. Zástupce veřejnosti NESEHNUTÍ a další vystoupí se svými požadavky na veřejných projednáních, která statutární město Brno pořádá 22. a 23. února vždy od 17 hodin v sále Břetislava Bakaly na Žerotínově náměstí.

    NESEHNUTÍ prosazuje prostřednictvím tzv. zástupce veřejnosti taková opatření v územním plánu, která podpoří vznik obchůdků v docházkové vzdálenosti pro obyvatele a obyvatelky Brna.

    „Radnice má studie, které dokládají, že v letech 2006–2009 zmizelo z města 500 obchodů. Zároveň má výzkum, který dokládá, že 68 % obyvatel města si nová nákupní centra již nepřeje. Město musí v souvislosti s expanzí a koncentrací nákupních center řešit dopravní problémy, přichází záborem zemědělského půdního fondu o kvalitní půdu a kácením o stromy a v jednom případě o významný přírodní prvek ve městě. Malí obchodníci nemají od radnice žádné signály, že by stála o jejich zachování nebo dokonce rozvoj. K nákupním centrům je naopak nadmíru vstřícný jak územní plán, tak městské investice do řešení sítí, dopravy,“ shrnuje důvody ustanovení zástupce veřejnosti koordinátorka kampaně Brno v akci Hana Chalupská.

    „Na konci roku 1998 byla u jižní hranice města otevřena Olympia a Avion Shopping Park. V roce 1999 se zvýšila automobilová doprava v tomto sektoru oproti roku 1998 o 50 % (30 000 aut za den). 45 % automobilů bylo z Brna, 55 % z regionu. Rozšiřování těchto nákupních center pokračovalo i v dalších letech, a to i na území městské části Brno-Jih. Tři varianty konceptu počítají s dalšími plochami na Jihu v tak velkém rozsahu ploch, které zabírají již stávající nákupní centra. Z průzkumu Magistrátu města Brna vyplývá, že 41 % obyvatel města Brna chybí pouze menší specializovaná prodejna, menší samoobsluha či večerka, 27 % obyvatel zkoumaných brněnských městských částí nechybí žádný další obchod. Malé obchody „na rohu“ zanikají a lidé jezdí nakupovat přes celé město,“ hodnotí problematiku nákupních center v Brně z řady studií Jiří Koželouh z NESEHNUTÍ.

    „Naši kampaň za podporu rozvoje pestré a husté sítě obchodů podpořilo prostřednictvím petice více než 4600 občanů. Kampaň podporuje i maloobchodní síť Brněnka a BACOM, nevládní organizace a občanské iniciativy, významné osobnosti z vědecké oblasti i kultury. Návrhy na řešení situace s maloobchodem v Brně předáme městu prostřednictvím institutu zástupce veřejnosti. Pro něj sbíráme podporu od minimálně 200 občanů v Ekologické poradně Veronica. Kdokoliv může náš návrh podpořit i odesláním SMSky nebo odesláním připomínky, kterou máme k vytištění předchystánu na webových stránkách kampaně,” říká Milan Štefanec z NESEHNUTÍ.

    Milan Štefanec, Lukáš Lyer, Hana Chalupská

    Více informací:

  • stránky k novému územnímu plánu Brna
  • zástupce veřejnosti NESEHNUTÍ
  • připomínka NESEHNUTÍ
  • odeslání SMS zprávy s připomínkou NESEHNUTÍ
  • You may also like...

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.