Ambiciózní čtveřice rozmanitých artových hitů míří do distribuce prostřednictvím AČFK

K nemalé radosti organizátorů Letní filmové školy se snímky, které po nedávných uvedeních v Uherském Hradišti zamíří do tradiční distribuční sítě, během minulého týdne setkaly s velmi pozitivním přijetím.

Vysokou laťku nastavuje belgická novinka se španělským názvem Hasta la vista!, která už před pár týdny získala diváckou cenu na festivalu v Karlových Varech. V Uherském Hradišti pak byla uvedena se speciální zvukovou stopou pro nevidomé, leč až dorazí do kin, budou si ji moci s chutí užít všichni. Tragikomedie Geoffreyho Enthovena vypráví příběh tří kamarádů – Philipa, Larse a Jozefa -, kteří by po dvacítce chtěli už konečně zakusit, co je to vlastně ten sex, ovšem v cestě za poznáním jim všem stojí těžké zdravotní překážky. Jeden je totiž nevidomý, druhý převelice ochrnutý a třetí jezdí na vozíku. Přesto se ale rozhodnou vyslyšet volání chtíče a společně vyrazí do Španělska využít variantu jménem prostituce. Ovšem jak už tomu v podžánru road movie často bývá, jejich cesta vlastně bude důležitější, než cíl. Navzdory zvolenému tématu je snímek zábavný velmi vkusným způsobem, v ničem nepřipomínajícím mnohé „panické“ komedie, jichž jsme v průběhu věků viděli desítky až stovky. Hasta la vista! zamíří do kin 4. října (tento film je již možné programovat, email: david.huspenina@acfk.cz, 724 339 341).

V Hradišti velmi zaujala i dokumentární novinka Pavla Abraháma a Tomáše Bojara Dva nula. Tento „film o fotbale bez fotbalu“ se zabývá tradičně největší tuzemskou událostí tohoto sportu, totiž derby pražských klubů (a velikých rivalů) Sparta a Slavia. Ne ovšem takovým způsobem, jak by se snad dalo čekat. Ze samotného mače v něm není prakticky nic – snad jen kratičký záběr na praporek -, dvaadvacet kamer totiž celou dobu nemířilo na hřiště, nýbrž do hlediště, v němž se místy usadily postavičky téměř hrabalovských rozměrů. Můžeme tak sledovat třeba svérázné pořadatele, rozhicované sázkaře, drsňácké ranaře z ochranky, nafintěné dámy ve VIP sekci, důstojné intelektuály, či třeba televizní komentátory nebo notně zmatené italské turisty. Před námi se tak rozprostírá učiněné panoptikum, odzbrojující humorem, autentičností a prostou lidskostí. Premiéra Dva nula se připravuje na 25. října.

Pozoruhodný dokumentární zážitek, byť laděný zcela jiným způsobem, slibuje i Láska v hrobě. Dosud především televizní portrétista životních výseků David Vondráček začal s použitím nepříliš profesionální techniky pozorovat několik bezdomovců, žijících na zrušeném hřbitově v pražských Strašnicích a nakonec se zaměřil především na dvojici Jan plus Jana, jejichž soužití je na jednu stranu místy až fascinující, zároveň se ale nese v tragickém tónu sebedestrukční spirály. Sám život pak nakonec poskytne Vondráčkovi a spol. přímo osudovou pointu. Snímek byl zatím oceněn na Mezinárodním festivalu nezávislého filmu v Římě, získal i Zlatého ledňáčka v Plzni, a konečně se mohl těšit i z obdivu diváků v Hradišti, kterých zůstalo na diskusi s režisérem vskutku nevídané množství. Tradiční distribuce čeká Lásku v hrobě počínaje 29. listopadem.

Aktuální sestavu filmů, očekávajících distribuci prostřednictvím AČFK, konečně doplní počin vskutku netradiční. Známý francouzský režisér Patrice Leconte (Dívka na mostě, Prokletí ostrova Saint Pierre..) se poprvé ve své kariéře vydal na pole celovečerní animace, a výsledkem je něco vskutku nevídaného. Na základě románu Jeana Teulého vykresluje Leconte v Obchodu pro sebevrahy až postapokalyptický svět, v němž lidé přišli o veškerou chuť žít a jejich jedinou touhou často je mít už to co nejdříve za sebou. V tomto prostředí pak žádná větší pšenka nekvete tradičním obchodům… zato jde o učiněné požehnání pro krámek titulní, prodávající pistole, provazy i mnohá velmi netradiční náčiní, umožňující zákazníkům rychlou – nebo naopak velmi kreativní – sebevraždu. A právě do rodiny jeho majitele se jednoho dne narodí spokojené a radosti života milující děcko… Leconte logicky došel k závěru, že zfilmovat knihu jako hraný film, by bylo příliš depresivní (a nákladné), takže sáhl po velmi osobité animaci a výsledek jako by z pomyslného oka vypadl kupříkladu ambiciózněji naladěnému Timu Burtonovi (tak to přinejmenším vidí recenze prestižního titulu The Hollywood Reporter). Premiéra bude 8. listopadu.

Jak tedy vidno, pozdně letní a následně podzimní tituly, které nabídne Asociace českých filmových klubů, jsou atraktivně rozmanité a společnou mají snad jen ambici pobavit s přidanou hodnotou nefalšovaně uměleckého druhu. Těšme se na ně společně.

Eva Blažková,
marketingová ředitelka, tisková mluvčí

Asociace českých filmových klubů