CINEMA MUNDI promítá už za týden

• Již za necelý týden odstartuje třetí ročník Mezinárodního filmového festivalu CINEMA MUNDI: 29. 2. – 7. 3. 2012. Ve svém programu přinese v průběhu osmi dnů šest desítek snímků, více než dvacet doprovodných akcí a řadu českých i zahraničních hostů a delegací. Odehrávat se bude v kinech Cinema City Velký Špalíček, Lucerna, Bakala, v klubu Mersey a na náměstí Svobody.
  • Filmové tipy – Hlavní sekce (nominace na Oscary za „Nejlepší cizojazyčný film“)

Hlavní i vedlejší festivalové sekce jsou již kompletní. Počet filmů v hlavní sekci, jež představuje nejlepší světové filmy uplynulého roku, se vyšplhal na číslo třiatřicet. Z novinek, které se objeví na programu, stojí za zmínku zejména brazilský snímek Elitní jednotka 2: Vnitřní nepřítel (Tropa de Elite 2 – O Inimigo Agora É Outro, režie José Padilha), velebený jak kritikou, tak publikem (jedná se o jeden z komerčně nejúspěšnějších brazilských filmů všech dob). Další perlou programu je film Tenkrát v Anatolii (Bir Zamanlar Anadoulu’da) od nejvýznamnějšího současného tureckého režiséra Nuri Bilge Ceylana, který získal Velkou cenu poroty na loňském festivalu v Cannes. Vynikající snímek Jako bych tam nebyla (As If I Am Not There) zastupuje letos Irsko – režisérka Juanita Wilson se v něm realisticky vyrovnává s následky bosenských válek v životech postižených žen. Zajímavé však bude i setkání s holandskou (Sonny Boy) portorickou (América) nebo s thajskou (Tanec jako život) kinematografií.

• Filmové tipy – Pobaltská sekce

Unikátní filmové zážitky nabídne také sekce vedlejší, která je zaměřená na současný pobaltský film. Na festivalu bude uvedeno celkem osmnáct filmů z Litvy, Lotyšska a Estonska, které patří k tomu nejzajímavějšímu, co v kinematografiích trojice severských států v posledních letech vzniklo. Diváci se mohou těšit například na Podzimní tance (Sügisball) Veika Õunpuu, Amaju (Amaya) Mārise Martinsonse nebo Sběratelku (Kolekcioniere) Kristiny Buožytė. Přehlídku současné baltské tvorby doplní několik exkluzivit z 90. let, které již patří do zlatého fondu jednotlivých kinematografií: Few of Us mezinárodně uznávaného režiséra Šarūnase Bartase, kultovní Tma v Tallinnu (Tallinn pimeduses, režie Ilkka Järvi-Laturi), jíž někteří označují za severský ekvivalent Tarantinových Gaunerů nebo esteticky vytříbená parafráze na pohádku o Popelce Střevíček (Kurpe) Laily Pakalniņy. Událostí číslo jedna bude česká premiéra nejnovější filmové adaptace románu F. M. Dostojevského Idiot (Idioot, režie Rainer Sarnet), která 7. března zakončí třetí ročník festivalu.

Kompletní denní program včetně anotací k filmům

• Hvězdné tipy

Festivalové projekce ozvláštní svou přítomností několik význačných hostů. Makedonskou road-movie Punk's Not Dead oceněnou na MFF v Karlových Varech přijede osobně představit její režisér Vladimir Blaževski. Estonský režisér Sulev Keedus, jenž už dlouho náleží mezi nejzajímavější režiséry pobaltského regionu, se v Brně zúčastní promítání hned dvou svých děl. V rámci hlavní sekce uvede film Dopisy pro anděla (Kirjad Inglile), který nastavuje pomyslené zrcadlo současné estonské společnosti. Ve vedlejší sekci seznámí diváky se svým nejoceňovanějším dílem Georgica z roku 1998, které estonská filmová kritika zařadila mezi desítku nejlepších domácích filmů všech dob. Slovensko zastoupí na festivalu režisér Martin Šulík se svým Cigánem, k jehož projekci připraví doprovodný program také Muzeum romské kultury. Snímek Lidice uvede Karel Roden, nominovaný na Českého lva za herecký výkon v tomto filmu. Na nedělní odpoledne je pak připravena předpremiéra filmu Probudím se včera s autogramiádou, které se zúčastní Miloslav Šmídmajer (režisér, producent), Eva Josefíková, Eliška Křenková, Ljuba Krbová. Čekáme také ještě na potvrzení od hostů ze Srbska a Vietnamu.

• Tipy z doprovodného programu

Doprovodný program zahájí ve středu v 17:00 na náměstí Svobody jazzové Duo Jaroslav Pilný a Martin Špinler. Ve čtvrtek 1.3. 2012 od 20:00 v Klubu Mersey se mohou diváci těšit na brněnskou kapelu Ukulele Orchestra jako Brno v čele s charismatickým zpěvákem Karlem Heřmanem z Čankišou. Program bude dále pokračovat pátečním a sobotním vystoupením několika DJ´s. Neděli ovládne město festivalový průvod. V pondělí se pak diváci v rámci Noche Latina mohou v klubu Mersey od 19:00 naučit latinsko-americkým tancům pod vedením rodilého kubánce Wiliama Zamori. Celý doprovodný program zakončí v klubu Mersey dvě brněnské alternativní kapely Dezoláti a Listolet. Doprovodný program doplní také tematické výstavy a rauty, besedy a workshopy a hudební večery ve Velkém Špalíčku v podání DJ Jirky Flaisiga z Hitrádia Magic Brno.

• Změny

Zahájení festivalu nenavštíví režisér Jan Hřebejk se svým oscarovým snímkem, který musel svou účast z časových důvodů odvolat. Místo filmu Musíme si pomáhat se ale diváci mohou těšit na Amadea Miloše Formana, kterého uvedeme při příležitosti 80. narozenin tohoto nejslavnějšího českého režiséra, který dobyl Hollywood. Projekce zdarma začíná 29. února od 18:30 ve Velkém Špalíčku. Účast předběžně přislíbila delegace k filmu – výtvarník Theodor Pištěk, kameraman Miroslav Ondříček a filmový architekt Karel Černý.

Veškeré změny v programu jsou vyhrazeny. Aktuální program a další informace jsou průběžně na www.cinemamundi.cz a na Facebook fanpage http://www.facebook.com/CinemaMundiBrno .

Monika Futáková