Warning: sprintf(): Too few arguments in /www/doc/www.informacezbrna.cz/www/wp-content/themes/covernews/lib/breadcrumb-trail/inc/breadcrumbs.php on line 254

Lidice – filmové fotografie Martiny Vicanové

• Vinná galerie v Brně pořádá u příležitosti uvedení historického velkofilmu Lidice do kin a 69. výročí vypálení obce Lidice výstavu s názvem Lidice – filmové fotografie. Fotografka Martina Vicanová zachytila natáčení jednotlivých scén v sérii několika desítek snímků jak z pohledu nezávislého pozorovatele, tak částečně z pohledu kamery.
  • Datum konání: 9. 6. – 30. 6. 2011

• Otevírací doba: Po-Pá: 10:00-21:00, So: 15:00-22:00
  • Vstupné: zdarma

„Byla to pro mě neuvěřitelná příležitost a zkušenost fotit velkofilm odehrávající se ve třicátých a čtyřicátých letech minulého století. V té době se ve společnosti prolínaly dva světy – ženy a muži měli obrovský šarm a grácii, nosili krásné kostýmy a elegantní klobouky. A na druhé straně byla bída, utrpení a ponížení,“ popisuje brněnská fotografka, co jí na focení natáčení dobového snímku zaujalo. „Nejvíc mě zaujala scéna ze svatby, při které Karel Roden nešťastnou náhodou zabil svého syna. Její natáčení se opakovalo asi pětkrát, ale stejně mně pokaždé tlouklo srdce a bylo do pláče. Skvělí herci v tomto filmu dokázali každou scénu zahrát tak autenticky, jakoby se to stalo zrovna v té chvíli před vašima očima. Stejně tak střílení lidických mužů před stěnou s matracemi byl silný zážitek,“ vzpomíná Martina Vicanová na vznik některých záběrů a fotografií.

Brněnská Vinná galerie, kde výstava probíhá, je zároveň jedním z producentů snímku Lidice. „Po produkci úspěšných Bobulí jsme chtěli pokračovat v souladu s mottem Vinné galerie Svět vína a umění v nějakém dalším filmu. A vlastenecké téma Lidic nás oslovilo nejvíce. Svoji roli sehrála i hrdost, že pomůžeme projektu, který by se jinak neuskutečnil,“ vypočítává Tomáš Vican, spolumajitel Vinné galerie.

• Martina Vicanová

Sedmatřicetiletá brněnská fotografka má za sebou dlouhou řadu výstav – například černobílých aktů Ovulace*evoluce*populace, fotografií z vinic (Ne)vinné obrázky, z putování po Jižní Americe Colores de Argentina a Colores de Peru y Bolivia nebo z natáčení filmů Bobule a 2Bobule. Fascinuje ji černobílá fotografie a ráda fotí neuchopitelné věci. „Černobílá fotografie mě vždycky fascinovala, ať už jako dokument, nebo výtvarná záležitost. Už jako dítě jsem se ráda prohrabovala krabicemi od bot, které mé mamince sloužily jako rodinné album. Dodnes ráda pátrám v antikvariátech po starých dobových fotkách,“ říká fotografka, která prochází staré půdy a sklepy a hledá věci, kterých si málokdo jiný všimne. Nezapomenutelné je pro ni také fotografování v exotických krajích, například v Bolívii nebo Peru. V posledních letech vyráží hledat inspiraci také do vinohradů.

Martina Vicanová

Tomáš Franzki