Zločin a trest – Rikos ja rangaistus

“Zabil jsem veš a sám se stal vší, takže počet vší na světě se nezměnil..”, těmito slovy reflektuje Raskolnikov-Rahikainen zločin, který spáchal. Společenský outsider, tiše vegetující v nuzném pokoji laciné ubytovny, snídá polívku v umakartovém bufetu, kouří, pije, poslouchá Doors a prohání se po nočních Helsinkách nádherným starým Opelem. Poté co jeho snoubenka skončí pod koly podnapilého podnikatele, rozhodne se Rahikainen vzít osud do svých rukou a padoucha zastřelí… K doznání ho přiměje až ryzí cit k dívce, představující Dostojevského prostitutku Soňu, v Kaurismakiho podání k prodavačce z cukrárny. Dostojevského syžet zůstal v podstatě zachován a bez jakékoli křeče přenesen z Petrohradu do Helsinek konce 20. století. Vřele doporučuji i těm nejkonzervativnějším staromilcům klasické literární předlohy..

režie: Aki Kaurismäki

scénář: F. M. Dostojevskij, Aki Kaurismäki, Pauli Pentti

hrají: Risto Aaltonen, Pentti Auer, Asmo Hurula, Tarja Keinänenová, Hannu Lauri

“…hodně z Hitchcocka, hodně z Bressona a jen dvě procenta jsem já,” těmito slovy Kaurismäki skromně zhodnotil svůj první celovečerní film, kterým v šestadvaceti letech odvážně debutoval jako samostatný režisér i hlavní scenárista. Kaurismäki dále uvádí: “Rozhodl jsem se pro Dostojevského příběh, když jsem si někde přečetl Hitchcockův názor, že by se nikdy neodvážil adaptovat jeho romány, protože jsou z hlediska filmového zpracování příliš těžké. Řekl jsem si tehdy: dobrá, tak to zkusím já. Natočit ve Finsku film jako debutant není právě snadné a předpokládal jsem, že pak uplynou léta, než se mi znova naskytne nějaká příležitost. Proto jsem se rozhodl, že bude lepší zklamat s velkým projektem. Když už padnout, tak hlasitě, aby se o tom alespoň vědělo. Vzal jsem tedy nejlepší knihu na světě a úplně jsem ji zničil…”