Druhý ročník MFF Cinema Mundi ovládá Brno

• Druhý ročník Mezinárodního filmového festivalu Cinema Mundi probíhá v Brně od 2. do 9. března. Proti loňsku prošel několika změnami. Vedle původní koncepce hlavního programu složeného z vybraných kandidátů na Oscara za Nejlepší zahraniční film vznikly nové vedlejší sekce, ale i nová místa, kde se festival bude konat. Cinema Mundi se letos navíc stane festivalem soutěžním, bohatým na doprovodné akce.

Program festivalu se letos skládá z bezmála 80 snímků, z nichž 48 tvoří hlavní filmovou sekci. Většina snímků bude v Česku uvedena premiérově. Mezi festivalovými tituly nebudou chybět ani ty, které byly americkými filmovými akademiky letos v lednu nominovány na Oscara v kategorii Nejlepší zahraniční film: Tesák (Dogtooth / Řecko), Biutiful (Mexiko), Lepší svět (In a Better World / Dánsko) a snímek Mimo zákon (Outside the Law / Alžírsko), který bude festival také slavnostně zakončovat. Dále uvedeme i filmy, které byly nominované do užšího výběru, oscarové „devítky“ – mj. jihoafrické sociální drama Život především (Life, Above All) a švédská tragikomedie Simonův vesmír (Simple Simon).

Další filmové sekce představí tvorbu České televize (zdarma 3. března), výběr z Českých lvů 2011 a Oscarů 2011 a také rozšířenou prezentaci ruské, polské a rumunské kinematografie, kterou festival připravil spolu s Rumunským kulturním institutem, Polským institutem v Praze a Ruským střediskem vědy a kultury. Z každé kinematografie uvedeme celovečerní filmy, které patří k nejzajímavějším zástupcům těchto národních kinematografií několika posledních let. Za zmínku stojí například ruské drama Jedna válka, které získalo ocenění za nejlepší zahraniční snímek na Mezinárodním filmovém festivalu v Sofii. Diváci by si ale neměli nechat ujít ani rumunský dokumentární snímek Válka vln nebo ruské drama Ostrov. Ruskou doprovodnou sekci nabízíme divákům zdarma, podobně jako některé další vybrané tituly z programové nabídky.

V současné době je hotový kompletní filmový program MFF Cinema Mundi pro rok 2011. Případné změny v programu jsou vzhledem k charakteru akce vyhrazeny. Divákům proto doporučujeme sledovat aktuality na stránkách festivalu v sekci Program.

Změny v předprodeji vstupenek: O spuštění internetového předprodej vstupenek FESTIVAL PASSů budeme informovat na webových stránkách v následujících hodinách. V současné době se nahrávají filmy do systému. Vstupenky na jednotlivá představení bude možné zakoupit a vyzvednout přímo na pokladnách Palace Cinemas Velký Špalíček. Zpoždění ve spuštění předprodeje vzniklo v důsledku změn v systému rezervace a předprodeje vstupenek v Palace Cinemas, které přechází nově pod společnost Cinema City.

Cinema Mundi se počínaje letošním ročníkem stává festivalem soutěžním. Sedmičlenná porota, složená ze studentů a studentek Masarykovy univerzity, provede z hlavní festivalové sekce soutěžní výběr filmů složený z maximálně 14 filmů. Kolekce soutěžních filmů bude představena před začátkem festivalu. Ceny Cinema Mundi (hlavní cena pro nejlepší film a zvláštní ceny poroty) vyhlásí předseda poroty 9. března před zakončovací projekcí filmu Mimo zákon. Cena poputuje k tvůrcům filmu skrze oficiální distributory.

• Cinema Mundi se rozšiřuje za brány Velkého Špalíčku

Zatímco filmy z hlavní festivalové sekce a Dne s Českou televizí budeme uvádět v kinosálech Velkého Špalíčku, program vedlejších programových sekcí bude připraven v sále Břetislava Bakaly a také na Fakultě sociálních studií MU. Na Filozofické fakultě pak budou připraveny workshopy s filmovými tvůrci pro studenty i veřejnost. Cinema Mundi tak dále prohlubuje navázanou spolupráci s fakultami Masarykovy univerzity a snaží se přiblížit promítání univerzitním studentům, čímž také naplňuje jeden z cílů, tedy edukační charakter festivalu.

Výrazně se proti prvnímu ročníku rozšířil doprovodný program. Ten je koncipován tematicky podle jednotlivých geografických oblastí, které festival prezentuje. Každý den bude v odpoledních hodinách na pódiu na náměstí Svobody probíhat kulturní doprovodný program, který se ve večerních hodinách přesune do foyer multiplexu Velký Špalíček. Od 2. do 5. března se mohou diváci těšit na program v podání našeho mediálního partnera Hitrádia Magic Brno, které ovládne svými Hity pro lepší náladu DJ Jirka Flaisig. Po celou dobu festivalu se pak mohou diváci těšit na ochutnávky exotických koktejlů zahraničních ambasád, výstavy fotografií, brněnský pouliční šraml v podání kapely Urband, Malé divadlo kjógenu a jejich samurajské frašky, komiksovou hvězdu Fagi, zpěváka skupiny Čankišou Karla Heřmana, Fašankový průvod, promítání festivalových minut a další.

Facebook fanpage

Monika Futáková