Světová premiéra nejnovějšího filmu Karla Vachka

Nejnovější český celovečerní dokumentární film Karla Vachka s podivným názvem “Záviš – Kníže pornofolku pod vlivem Griffithovy Intolerance” s podtitulem Vznik a zánik Československa (1918 – 1992) měl v pátek premiéru na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Jihlava. Toto bezmála tří hodinové dílo můžete shlédnout v Brně v kině Art ve dnech 20. a 21. listopadu. Ve filmu se m.j. dozvíte kolik (set) miliard se zratilo z České republiky za éry vlád Václava Klause, uvidíte třínohého psa i Sadáma naloženého v lihu a své tam pronesou mc Tibez, Leon, Jiří Paroubek, Jakub Patočka a další brňáci.

Nikdy nebylo líp.
“Vari, vari, vari, já jsem kokot starý,” zpívá v úvodu i na konci nového Vachkova filmu obscénní písničkář Záviš, který sám sebe tituluje Knížetem pornofolku. Mezi tím se se slavnostním ceremoniálem pohřbívají psi na hřbitově psích celebrit, režisér si nasazuje ochranný kornout, který vyhrál v Jihlavě a který se nasazuje psům, aby se neokousávali, dlouze přednáší na FAMU o tom, jak je třeba dělat filmy, lidé po sobě házejí rajčata a o kus dál vyprávějí zmlácení technaři z Czechteku a socha Kryštofa Kintery tluče hlavou do zdi. A skoro by se chtělo vykřiknout motto letošního jihlavského festivalu: “Nikdy nebylo líp.” Ve Vachkově pohledu však skoro zděšeně. Normalizační mim Čejka předvádí slepici v Sazka Areně, kde se připravuje motokrosová exhibice. Pak tam někdo skáče na motorce, vzduch smrdí zbytečně spáleným benzínem, lidé se baví a Země se žene do záhuby. Ekolog Dejmal promlouvá mezi pomalovanými kravami z laminátu a Saddám je pevně svázán a v podobě žraloka naložen v akváriu. (oficiální text distributora)

Já jsem kokot starý, zpívá v úvodu písničkář Záviš, který si říká Kníže pornofolku. Dalšími hrdiny filmu jsou novinář, ekolog, zbití tanečníci, ceremoniář ze hřbitova zvířat i mim snášející vejce. _ Kdy se vám stane, že jedete za zvířetem, které v ten moment chcípne a začne vám vyprávět nějaký příběh?, ptá se Vachek, který ve filmu, v němž se politická linie provléká s bizarními obrazy českého světa, nechává vystupovat třínohého psa i vycpaného ledního medvěda. _ Režisér si navléká ochranný kornout pro psy a přednáší studentům svoje pojetí umění, vzorem mu stále jsou Ladislav Klíma a Jaroslav Hašek. Ve svém výkladu československých dějin pak jde proti převládajícímu intelektuálnímu diskursu: v jeho interpretaci se Edvard Beneš a Alexander Dubček stávají světlými bytostmi. _ Dokumentární archa unáší politické a umělecké pozůstatky několika let České republiky, během nichž se v ní stabilizoval kapitalismus. Vachkův snímek se znovu vydává královskou cestou dokumentu, který společenskou situaci proměňuje v obří román. _ Každá invence je kritikou, kritikou kinematografie, kritikou společnosti a také kritikou kritiky. Vachek se jako každý objevující tvůrce vymezuje k užívaným formám a chce vyjádřit nový soud nad sociální skutečností i jejím výkladem. Vlastní život a dílo nevyjímaje.

Země: Česká republika / Czech Republic
Režie: Karel Vachek

Rok: 2006