Šesté Sexistické prasátečko si vysloužily politické reklamy

  • Šestý ročník soutěže o anticenu Sexistické prasátečko zná své vítěze. Veřejnost i odborná porota vybírala ze stovky reklam a vybrala ty nejvíce sexistické. Šestý ročník soutěže vyhrály politické reklamy. U veřejnosti nejvíce bodovala reklama zlínské ČSSD, zveřejněná před komunálními volbami. Odborná porota zvolila reklamu TOP 09 z Havířova se sloganem „Vždy na pravém místě“. Celkově se v letošním ročníku sešlo takřka jedenáct tisíc hlasů.

    Do 15. listopadu mohla veřejnost hlasovat v anticeně Sexistické prasátečko pořádané brněnskou nezávislou organizací NESEHNUTÍRadia Spin Čím rezavější střecha, tím vlhčí sklep, v druhé kategorii na stejné pozici skončila zlínská ČSSD, která se 638 hlasy zároveň stává absolutním vítězem letošního ročníku. „Sexismus v politické reklamě je vždy krokem vedle. U politické reklamy veřejnost trvá na vyšších etických standardech a každý přešlap hodnotí přísně. To se projevilo i v letošním Sexistickém prasátečku, kde vyhrály hned dvě reklamy velkých politických stran,“ doplňuje jedna z pořadatelek soutěže Petra Havlíková.

    Patnáctičlenná odborná porota složená z expertů a expertek na genderovou problematiku, marketing a veřejnou komunikaci zvolila za nejsexističtější reklamu letošního roku taktéž politickou inzerci, a to havířovskou TOP09 se sloganem Vždy na pravém místě. „Tento billboard je ukázkou devalvace politického diskurzu, místo politického programu se uchyluje k sexismu,“ okomentovala vítěznou reklamu genderová expertka působící v Británii Monika Metyková. „Podobné zobrazování žen je rizikové zvláště v politických kampaních, protože ztěžují vstup žen do politiky,“ dodala Irena Smetáčková z katedry psychologie Pedagogické fakulty Karlovy univerzity.

    Na druhé místo odborná porota zvolila propagační videoklip Slezské univerzity v Opavě. „Scénka v kabínke navodzujúca autentický sex sa dostáva až na hranicu porna, pričom slogan spájajúci sex s univerzitou svojou snahou o erotický humor je v prudkom rozpore s charakterom propagovanej inštitúcie,“ zdůvodnil svůj výběr vedoucí katedry marketingové komunikace v Bratislavě Pavel Horňák. Do trojice odbornou porotou vybraných reklam se dostal také Jazykový a vzdělávací institut, jehož inzerce se sloganem Dostal jsem ji jazykem je nejen sexistická, ale také velmi vulgární, prvoplánová a urážející.

    Nejvíce sexistické reklamy budou NESEHNUTÍM „odměněny“ diplomem a manuálem Jak na sexistickou reklamu, kterou NESEHNUTÍ před nedávnem vydalo. Zároveň budou odměněni i nominující, kteří dostanou dárkové balíčky. NESEHNUTÍ se dlouhodobě snaží prosadit systémové změny, které omezí sexistické a genderové stereotypy v reklamě.

    Petra Havlíková

    Kristýna Pešáková

    Celkové výsledky soutěže:

    Kategorie Stereotypy a jazykový sexismus

  • 1) href=”http://prasatecko.cz/radio-spin/” target=_blank>tRadio Spin 435 hlasů
  • 2) href=”http://prasatecko.cz/otevrena-radnice/” target=_blank>Hnutí otevřená radnice Litvínov 347 hlasů
  • 3) href=”http://prasatecko.cz/jazykovy-a-vzdelavaci-institut/” target=_blank>Jazykový a vzdělávací institut 346 hlasů

    Kategorie Objektifikace aneb Ukaž všechno

  • 1) ČSSD Zlín – 638 hlasů
  • 2) href=”http://prasatecko.cz/autoklimabrno-2/” target=_blank>Autoklima Brno 558 hlasů
  • 3) href=”http://prasatecko.cz/slezska-univerzita-v-opave/” target=_blank>Slezská univerzita v Opavě 437 hlasů

    Hlasování odborné poroty

  • 1) TOP 09 Havířov
  • 2) href=”http://prasatecko.cz/slezska-univerzita-v-opave/” target=_blank>Slezská univerzita v Opavě
  • 3) href=”http://prasatecko.cz/jazykovy-a-vzdelavaci-institut/” target=_blank>Jazykový a vzdělávací institut
  • Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.