Koalice žádá premiéra: prosaďte nádraží v centru

Středa 1. února 2006 / Občanská koalice žádá premiéra: prosaďte nádraží v centru / Občanská koalice Nádraží v centru dnes vyzvala premiéra Jiřího Paroubka, aby se zasadil o to, že při přestavbě železničních tratí v Brně bude respektováno přání téměř 70 000 občanů modernizovat hlavní nádraží v atraktivní poloze v centru města. Požadavek koalice podporují také brněnské organizace sociálních demokratů a zelených.

Hlavním důvodem pro intervenci předsedy vlády je podle koalice nepřijatelný postup ministra dopravy a bývalého náměstka brněnského primátora Šimonovského, který projekt zahrnující odsun nádraží z centra prosazuje. Jím připravovaný model financování přestavby uzlu je v rozporu usnesením vlády [1]. Navíc 24,5 miliardy korun z veřejných rozpočtů má být utraceno neefektivním způsobem. Odsun nádraží totiž sníží atraktivitu železnice – prodlouží a zkomplikuje cestování téměř 50 000 lidí, kteří denně dojíždějí vlakem do Brna za prací, do škol či úřadů.

Hlavním cílem koalice Nádraží v centru pro nejbližší období je donutit politiky prosazující odsun nádraží, aby nelhali a nepodsouvali veřejnosti zkreslené informace. Přestože konference EUROPOINT [2] neměla žádné oficiální závěry, vedení města ji na svých internetových stránkách a propagačních materiálech interpretovalo jako jasnou dohodu o zdrojích financování projektu [3]. Stejně tak navzdory tvrzením ministra Šimonovského [4] přestavba brněnského železničního uzlu není jmenovitě uvedena jako jeden ze třiceti prioritních dopravních projektů v Evropské unie.

Občanská koalice Nádraží v centru bude i nadále prosazovat změny v projektu přestavby železničního uzlu tak, aby hlavní nádraží bylo modernizováno ve stávající poloze, tedy v souladu s přáním Brňanů vyjádřeným v referendu z října 2004. Hlavními důvody pro odmítnutí odsunu nádraží z centra zůstávají: snížení atraktivity železnice a rozbití stávajícího funkčního systému veřejné dopravy v Brně a okolí. Občanská koalice Nádraží v centru byla iniciátorem mohutné petiční akce, kterou si 25 000 Brňanů vynutilo na zastupitelstvu vypsání referenda o poloze modernizovaného nádraží. Největší místní referendum v historii České republiky proběhlo 9. října 2004 a 86 % z téměř 80 000 hlasujících se v něm vyjádřilo pro zachování nádraží v centru.

Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, říká:
„Premiér Paroubek by se měl do rozhodování o odsunu nádraží vložit. Ještě je čas zabránit tomu, aby se desítky miliard veřejných financí utopily v projektu, který lidem zkomplikuje každodenní cestování. Ještě je čas prosadit změny, jež budou respektovat přání 70 000 Brňanů, kteří v referendu dali hlas zachování nádraží v atraktivní poloze v centru města.“

Bližší informace:
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, tel: 732 565 042, mail: martin.ander@hnutiduha.cz
www.nadrazivcentru.cz

Poznámky:

[1] V usnesení z 6. května 2002 česká vláda souhlasila s modelem vícezdrojového financování přestavby železničního uzlu, kde závazek státu (Státního fondu dopravní infrastruktury) činil 6 miliard korun. Ministerstvem dopravy aktuálně připravovaná „Rámcová smlouva o spolufinancování přestavby ŽUB“ však již hovoří o 14,5 miliardovém závazku státu, tedy více než dvojnásobku.

[2] Konferenci EUROPOINT uspořádalo 7. října 2005 město Brno. Náklady na konferenci přesáhly 45 000 Kč. Přitom konference neměla žádné oficiální závěry, ani neskončila závaznou dohodou partnerů.

[3] viz článek „EUROPOINT zná své zdroje financování“ uveřejněný na internetových stránkách www.zeleznicni-uzel-brno.cz a v Informačním zpravodaji projektu přestavby železničního uzlu Brno, prosinec 2005.

[4] viz tamtéž.

10 thoughts on “Koalice žádá premiéra: prosaďte nádraží v centru

  1. Nevím jak se to myslí. rekonstrukce Celková rekonstrukce a modernizace včetně předpsororu ano. Ale má to jeden háček. Nádraží je za svým zenitem výkonnosti a ztratilo dech technické úrovně s ohledem na dobu. železniční doprava je nyní o něčem jiném. Viděl bych místo ní tramvajovou MHD o třídu vyšší než je dnešní , přitom by to byl nadřazený stupeň a vytvořil by se dopravní prvek , který by alespoň na čas pomohl srovnat krok s okolními státy. Mohly by tam zajíždět třeba také příměstké vlaky , nebo soupravy v rámci IDS. Těh možností je celá řada. Nástupiště řádně ošetřit , zmodernizovat , vybavit eskalátory a v hlavní historické budově vytvořit komplexní informační point Jm kraje , regionu Jižní Morava a Brna , včetně modelu Brna , zakoupení map , cestovních lístků všech potřebných brožúr a ostatních předmětů pro turisty naše i zahraniční. Personál by musel být patřičně jazykově vybaven , aby naše město reprezentoval atd. Co vy na to? Doplňte a můžeme to dát k dispozici našim vůdcům , aby přemýšleli o smysluplných věcech , něco konečně pro nás udělali a nestarali se jenom o své prebendy.

  2. jo, to vše se vleze mezi ústí Masarykovy ul. a Tesco a ještě kus zbyde…

  3. no mne osobne by nevadilo, keby sa stanica posunula a vlakom by som chodila aj tak, podla mna nie je pravda, ze by kvoli tomu chodilo vlakom menej ludi.

  4. etna: máš pravdu, není pravda, že by po ODSunu nádru jezdilo vlakem meněj ludí.

    nejezdili by totiž žádní.

    tak pa na nádru v polích, kam pojedou dvě šaliny a z perónu na zastávku MHD to bude půl kilometru. sportem ku zdraví,

  5. krutek: no, ve chvíli, kdy to paroubek může použít jako dobrou záminku, aby se zbavil mildy šimondy, tak se to myslím hodí. věřím tomu, že to jirka rád pro mildu udělá :-))

  6. no ja to zas tak cierno nevidim, ale samozrejme chapem, ze hlavna stanica v centre ma urcite vyhody… asi by bolo hlavne dobre verejne dopodrobna rozobrat vsetky mozne varianty, vsetky pre a proti, a nie presadzovat jednu bez akejkolvek diskusie a dostatocnej informovanosti obcanov, ktorych sa to tyka.

  7. Někdo : Nejde vůbec o to jestli bude jezdit vlakem méně lidí když se nádraží odsune. To jsme se dostali někam úplně jinam. Pokud bude všechno zbudováno tak jak má být ,pokud se peníze z EU na toto dílo nepoužijí na něco jiného jak je tu zvykem čili pokuse neztratí, potom bude vše v pořádku. Musí se to ale provést moderně v návaznosti na ostatní druhy dopravy s ohledem na starší lidi , lidi s omezeným pohybem a sníženou orientaci. Také nené nikde psáno , že by nádraží nemohlo být zachováno jenom pro vlaky eurocity a rychlíky a nové nádraží využít pro vlaky ostatní, Těch variant je spousta. Chce to ale jedno mít odborně zpracovaný projekt se vším všudy a ne zmetek do kterého každy kope.

  8. Nevím ,ale o buldozerovi není nikde ani zmínka , šlo čistě o odborný názor a naši vůdcové , byl příměr na naši radnici , tady v Brně , protože tam je jádro pudla , nikoli u cajzlů v Praze! A region , no to je přece naše okolí a to spravuje VÚC Jm Kraj , ne cajzli! Věřím , že je to nyní už zcela jasné a inteligentní.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.