Cyklodoprava sílí. Brnem projela největší česká cyklojízda

  • Brno bylo svědkem největší české cyklojízdy, při které společnou jízdou městem 1 400 lidí vzkázalo magistrátu, že je na čase přestat cyklodopravu ignorovat a začít do ní náležitě investovat.
    V sobotu 20. září se v parku na Moravském náměstí v Brně shromáždilo téměř půl druhého tisíce lidí na kolech, aby vyrazili na společnou jízdu Brnem. V minulém roce se stejné jízdy zúčastnilo asi 1 000 lidí, letošní účast tedy téměř o polovinu narostla a brněnská „nakoleonská“ cyklojízda tak byla největší v celé České republice.

    Na cyklojízdu přijalo pozvání i devět lídrů relevantních volebních stran v brněnských komunálních volbách, aby vyjádřili podporu jízdnímu kolu jako dopravnímu prostředku. Všichni se shodli na nesmyslnosti zákazu vjezdu na kole do centra města v denních hodinách a na nutnosti rozhoupat magistrátní odbor dopravy tak, aby začal zohledňovat i potřeby lidí na kolech. „Je škoda, že nevystoupil dlouholetý primátor Brna Roman Onderka,“ posteskl si účastník jízdy František Černín. Podle organizátorů cyklojízdy sociálnědemokratický lídr pozvání na událost nepřijal.

    Devítikilometrová trasa provedla 1 400 účastníků devítikilometrovým okruhem městem zpět na Moravské náměstí přes ulici Masarykovu a náměstí Svobody. Průjezdem srdcem města organizátoři upozornili na stále platný zákaz vjezdu na kole do centra Brna, který nemá v celé České republice obdoby. „Báli jsme se špatného počasí a zaseknutí jízdy někde na trase, po celou dobu jízdy bylo však sucho a cyklojízda projela městem bez komplikací a zbytečných zdržení,“ pochvaluje průběh cyklojízdy Michal Šindelář z občanského sdružení Brno na kole, které akci organizovalo. „Jízdy se zúčastnilo také mnoho rodin s dětmi a dokonce i lidé s tělesným postižením, doufáme, že brzy budou moci jezdit po Brně na kole i ti nejzranitelnější z nás běžně každý den,“ komentuje Michal Šindelář rozmanitost účastníků.

    Cílem občanského sdružení Brno na kole je podporovat rozvoj cyklodopravy v Brně tak, aby se v roce 2020 konalo 10 % cest v rámci Brna na kole. „Brňané se v současnosti dusí polétavým prachem z přebujelé motorové dopravy a jízdní kolo může Brnu ulevit. To ale nepůjde bez podpory magistrátu, který z rozpočtu 2,5 miliardy Kč na dopravu investuje do cyklodopravy maximálně statisíce ročně,“ vyčísluje přístup Magistrátu města Brna Michal Šindelář. Stále rostoucí počet účastníků cyklojízd ukazuje, že na kolo sedá čím dál více lidí. Podle Českého statistického úřadu se v Brně konalo v roce 2011 zhruba 3 % cest do práce a školy na kole, za poslední tři roky však počet lidí na kolech v Brně výrazně zmohutněl.

    Michal Šindelář, předseda a mluvčí sdružení Brno na kole

  • Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.